Disse globale markedspladser har i nogen tid krævet, at produkter oprettes med GTIN-varenummer, for at de kan blive vist og solgt. Men hvorfor egentlig dette krav til leverandøren? Og hvad får du ud af det?
Markedspladserne ønsker konstant at forbedre brugeroplevelsen for online shoppere, som forventer nemt at kunne finde og sammenligne produkter. Og det kan man med GTIN-varenumre, som er de tal, der står under stregkoden på bl.a. mælkekartonen.
Grundlæggende gør den unikke identifikation, at både markedsplads og kunde kan finde præcis det produkt, de leder efter. Eksempelvis kan der let skelnes mellem forskellige varianter af et produkt, fx hårtørreren på 2200 Watt og den på 1800 Watt, eller skjorten i str. 42 i sort eller mørkeblå.
Generelt belønner markedspladserne leverandører, der bruger GTIN med større eksponering i varekataloger og bedre placering i søgeresultater og annoncer.
Desuden ser man en generel effekt på søgemaskiner som fx Google og Bing af at oprette sine produkter med GTIN. Google angiver selv, at sælgere, der har føjet korrekte GTIN-værdier til deres produktdata, har oplevet, at deres konverteringsrater stiger med op til 20%.
Det er afgørende for online markedspladserne, at shopperne skal blive præsenteret for netop de ting, som de har interesse for, og derfor optimerer de deres algoritme med det for øje. Til optimeringen bruger de den præcise produktidentifikation til at kunne matche shopperens søgeord med de bedst svarende produkter og til at kunne sammenligne produkter fra flere forhandlere, når der vises annoncer. På den måde øges kundens oplevelse af at modtage relevante tilbud.
Det er meget risikabelt at udstyre sine produkter med ”lånte fjer”, dvs. GTIN-varenumre taget fra andre produkter. Det giver nemlig misforståelser og fejlagtige informationer til kunden – alt andet end en god oplevelse.
Kontakt vores Servicecenter og få vejledning i, hvordan du kommer i gang med GTIN-varenumre, så du kan sælge på Google Shopping, eBay, Amazon og Alibaba.