Global markedsplads giver vind i sejlene til standarder

Den globale markedsplads, Alibaba, går aktivt ind i arbejdet med at få leverandører til at bruge GS1 standarder til produktidentifikation og produktdata. I 2016 udmeldte Alibaba deres intention, og senest har det udmøntet sig i, at Alibaba har indledt et samarbejde med GS1 i Italien rettet mod italienske virksomheder. Formålet er, at virksomheder bruger standarderne for produktidentifikation (GTIN) og stamdata (GDSN), når de opretter deres produkter på markedspladsen. Fordelen er at hvert produkt har sit eget, unikke ”id-kort” med al relateret produktinformation tilknyttet – og det hjælper Alibabas 443 millioner kinesiske kunder med nemmere at finde og sammenligne varer.

”I Danmark rykker de globale markedspladser også tættere på, og vi ser en reaktion fra den danske detailbranche. For eksempel Dansk Supermarkeds nylige udmelding om deres planer for Wuptii. GS1 Standarder kender ikke til nationale grænser, og derfor forventer vi en endnu større udbredelse i den nære fremtid”, mener Lars Kyed, administrerende direktør i GS1 Denmark.

Se flere nyheder